Tizedik nap – Bergen-Oslo, a világ egyik leglátványosabb vonatvonala

A hazaút általában a leglehangolóbb része minden nyaralásnak. Sajnáljuk, hogy ott kell hagynunk valami szépet, semmi kedvünk visszatérni a hétköznapi rutinhoz és a kimerítő több órás út alatt mindent megteszünk, hogy lehetőleg hazaérkezésünk után ne legyünk még annál is fáradtabbak, mint amikor elindultunk. Az idei nyaralás kivétel, hiszen a Bergen-Oslo vonatút az egyik fénypontja volt a kirándulásnak, amit én nagy izgalommal vártam (a gyerekek kevésbé). Ez a 7 órás vonatút volt az egyik fő oka annak, hogy Bergent felvettük a meglátogatandó városok listájára.

A bergeni állomás a város központjában található és olyan tökéletesen belesimul a helyi építészetbe, hogy ottlétünk alatt többször is elsétáltunk előtte, de nem tűnt fel, hogy ez lenne az állomás épülete. Akkor koppant nagyot a tantusz, amikor az apartmant elhagyva meggugliztuk, hogy merre kell indulnunk tudván, hogy a közelben kell keresnünk a vonatunkat.

A bergeni vonatállomás belső homlokzata.

Naponta 4 járat indul a Bergensbanen nevű Bergen-Oslo útvonalon, melyek közül egyik éjszakai és valamivel olcsóbb. Mi a déli indulást választottuk, mert így nem kellett az utolsó napunkon korán kelni, vacsorára viszont már otthon is voltunk. A jegyeket hetekkel korábban megvettük a vy.no oldalon, szintén a családi vagonba foglaltuk az ülőhelyet (erről az élményről hamarosan külön írni fogok) és mindezért négyünknek 1.466 koronát fizettünk. Ki szeretném emelni, hogy ez a weboldal, melyhez telefonos alkalmazás is tartozik roppant felhasználóbarát, az angol felülete kifogástalan és használatával mindenféle jegyet meg lehet online vásárolni. Stavangerben például a helyi tömegközlekedési jegyet is meg tudtam a telefonomon vásárolni, amellyel el tudtunk jutni a Kongeparkba. Ha Norvégiába utazol, érdemes előre letölteni a VY appot és direkt abban keresgélni. Kíváncsiságból rákerestem a most elérhető vonatjegyekre a Bergen-Oslo útvonalra, és a következő napok járataira vagy elfogytak a jegyek, vagy ha akad még hely, akkor azért minimum duplaárat kell fizetni az early bird foglaláshoz képest. Megjegyzendő, hogy az olcsóbb jegyek nem visszaválthatók és nem áthelyezhetők, így nyilván át érdemes gondolni, hogy mikorra veszi meg őket az ember.

A vonatunk 40 perces késéssel indult, pedig a szerelvény már egy órával a tervezett indulás előtt a vágányon állt, de senkit nem engedtek felülni. Erre magyarázatot senki nem adott és ezt a tényt muszáj volt megmosolyogjuk. A CFR menetrendjén szocializálódott utazókként a késés nem jelentett különösebb kellemetlenséget, de kicsit meglepődtünk, hogy ez a dolog máshol sincs másként mint otthon. Ha az ember nem siet sehová, akkor nem gond. Később utánaolvastam a Tripadvisoron, és kiderült, hogy csomóan panaszkodnak az ehhez hasonló rendszeres késésekre, melyek éppen elég hosszúak ahhoz, hogy bosszantsák az utasokat, de nem elég hosszúak mégsem ahhoz, hogy kárpótlásra jogosítsák fel őket (1 órás késéstől lehet visszatérítést igényelni direkt az appon keresztül). Ha például Osloban repülőcsatlakozást kell még aznap elérned, lehet, hogy problémát jelentenek ezek a bele nem számolt eltolódások, ezért mindenképp érdemes gondolni rá előre és lehetőség szerint nem becentizni az átszállásos perceket.

A Bergensbanen Norvégia egyik fő látványosságának számít. Aki erre a vonatra jegyet vált, az pár óra alatt keresztülszeli az országot miközben tengerszintről eljut az örökké havas hegycsúcsokig és ismét leereszkedik a tenger szintjére. A panoráma közben leírhatatlan. Nincs olyan perc, amikor ne haladnánk el valami fényképezni- vagy filmeznivaló mellett. Nagyon ébernek kell lenni, mert a mintegy 180 alagút valamelyike folyton olyankor érkezik, amikor az ember a géphez nyúlna. Az Oslo-Stavanger vonalon már teszteltük a reflexeinket, így ezúttal eredményesebben boldogultunk a legszebb tájak megörökítésével. A vasútvonal legmagasabb pontja a 1.222 méteren lévő Finse állomás és ezen a vidéken a hegytetőket már egész évben hósipka fedi. Fjordok, tavak, folyók, vízesések, csodálatos domboldalokba épült apró települések… az útvonal megszámlálhatatlan csodát rejt a kíváncsi szemek számára. Annyira élő és hívogató a természet, hogy legszívesebben minden állomáson leszálltam volna és bekuckóztam volna magam a környékre. Elhaladtunk Voss község mellett is, ez a vidék inspirálta a híresen drága ásványvíz brandet, melyről az az urbán legenda járja, hogy valójában norvég csapvizet árulnak szépen csomagolva. Ha igaz is, a vásárlók nem járnak rosszul, mert ebben az országban híresen finom a csapvíz és ideérkezésünk óta mi is csak ezt isszuk. Ezen az úton mégis meggondoltam magam. Voss környékén olyan csodálatosan kristálytiszta smaragdszínben játszó folyó mellett haladt el az utunk, melyhez még csak foghatót sem láttam soha. A gleccserek érintetlen tisztaságának az érzését keltette bennem ez a ragyogó víz és ha a Voss-nak bármi köze van hozzá, akkor el kell ismerni, hogy megéri a pénzét.

Óriási élmény végigutazni a Bergensbanen vonalán, ha időd engedi, cseppet sem érdemes ezen a távon repülni. A vonat kényelmes, az étkezőkocsiban elfogadható a kínálat (a vegán indiai curryt próbáltuk és az elmaradhatatlan norvég gofrit, mindkettő kiváló – a teljes menüt ide kattintva lehet előre tanulmányozni), működőképes a wifi, vannak csatlakozóaljzatok, és a kilátásnak még a pazar szó sem válik becsületére. Alább megosztok veled néhány fényképet, melyek azonban alig tudják visszaadni azt a sok csodát, amit élőben láthattunk. Ha idővel sikerült összevágnom néhány videót, talán ki tudom majd egészíteni a bejegyzést és akkor jobban meg tudom mutatni, hogy mire gondoltam.

Összességében nagyon jól telt az utunk. Aktív nyaralás volt a javából és mi ezt is szeretjük. Már éppen beletörődtünk abba, hogy idén elmarad a tengerparton semmittevős-homokvárépítős-láblógatós nyár, amikor végre eszünkbe jutott, hogy Osloban lakunk. A tengerparton! Erről hamarosan mesélek!

Ti merre nyaraltatok idén, hogy végre lehetséges mozogni, szinte bárhová?

2 hozzászólás Új írása

Hozzászólásod ide írhatod:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.