Hatodik nap – Irány Bergen!

A Stavanger-Bergen útvonal megtételére vonatozási lehetőség nincs sajnos, ami a domborzati sajátosságokat figyelembe véve cseppet sem meglepő. A repülő 210 km-es távon nem indokolt, bár létezik napi járat. Autót csak végső esetben akartunk bérelni, mert még egyikünk sem vezetett norvég viszonyok között. Maradt tehát a busz vagy egy csodálatos alternatíva, amit kompnak neveznek. Repesett a szívem az örömtől, amikor megtaláltam. Reggel 7-kor indul Stavangerből és 5 óra alatt ér Bergenbe, végig a part mentén halad és egyedülálló élmény lett volna vele utazni. Már épp megvettem volna a jegyeket, amikor tiszta véletlenül felfedeztem az apróbetűs részben, hogy covid oltási igazolás nélkül nem engednek fel a fedélzetre. Roppant furcsa, hogy belföldi járaton ilyesmit kérnek, de sajnos ezt a jelenlegi helyzetben fölöslegesen szigorúnak tűnő szabályt e-mailben is megerősítették. Mit volt mit tenni, ráfanyalodtunk a buszra, pedig igencsak rókaüldöző a családunk fele és cseppet sem örültem ennek a változatnak. Annyit minden esetre el lehet mondani, hogy a busz sem lassúbb az autónál (legalább négy és fél óra az út mindenképp) és sokkal kényelmesebb és olcsóbb a kocsibérlésnél lévén, hogy kétszer kell út közben kompra szállni. Végül 1.794 koronába került négyünknek a buszjegy. Ezen lehetett volna 200 koronányit spórolni akkor, ha az express járat helyett a minden faluban megállót választjuk, mely esetben az utunk egy órával hosszabb lett volna. Ha viszont valaki tényleg spórolni akar, az tegyen meg mindent, hogy felvegyék a kompra, azzal ugyanis szinte felezhettük volna az utazási költségeket miközben minimum megduplázzuk az utazás élményét… be kell lenni oltva… ez van.

11-kor indult a busz és sajnos a mamák mindenütt mamák… Norvégiában sem tudtuk megelőzni őket az ajtó előtt (mint otthon a családorvosi rendelő ajtajában…), így még csak az a biztonságunk sem maradt meg az útra, hogy az első székek egyikén ülhetünk. Mindent egybevetve azonban nagyon kellemes csalódás volt a buszozás. Egyikünk sem volt rosszul és a monoton négy és fél órát a két kompozás pont jókor szakította félbe. Az első 25 percet, a második háromnegyed órát közlekedik, ezalatt ki tudtuk nyújtani a lábunkat és békében meg tudtuk enni előbb a tízórainkat majd a második kompon az ebédet is – itt önkiszolgáló étkezde működik egész finom fogásokkal. A kilátás közben pazar és ez érvényes a buszút teljes időtartamára is, hiszen szinte végig a tengerparton haladtunk.

Bergenben szintén az Airbnb-n foglaltam szállást, egy tágas, modern két hálószobás lakást, jártányira a busz- és vonatállomástól. Újabb kalandokra felkészülve szálltunk le a buszról, egészen könnyen meg is találtuk a szállást, de ekkor kezdődött a feketeleves.

Előrebocsájtom, hogy az Airbnb hozzáállása az ügyünkhöz példás volt és továbbra is élvezik a teljes bizalmam, de kicsit mégis keserű utólag is a szájízünk velük kapcsolatban annak ellenére, hogy ez az első esetünk, hogy pórul jártunk. Úgy gondolom, hogy ha valaki valóban nagy bajba kerül, akkor nem fognak (tudni) segíteni rajta.

Lefoglaltam ezt a két hálószobás, shiny apartmant, mely minden keresési szempontunknak eleget tett – elfogadható ár/érték arány, mindenkinek legyen ágya, a gyerekeknek lehetőleg külön szobában, felszerelt konyha és étkezőasztal, melynél elférünk mind a négyen. Nem gondolom úgy, hogy nagyok lennének az igényeink. Kicsit ugyan bosszantott, amikor utólag észrevettem, hogy nem magánszemély, hanem cég áll a foglalás mögött – nem is tudtam, hogy az Airbnb-n cégek is hirdethetnek -, mert az Airbnb-n épp azt szeretem, hogy személyes a kapcsolat azzal, akinek a lakását kivesszük, baj esetén könnyen el lehet a tulajt érni és ki-bejelentkezésnél rugalmasan szokták kezelni az órát ha közbejön valami. Jelen esetben ezzel ellentétben előre borítékolható volt a sterilitás minden szempontból (covid idején mondjuk ez nem baj). Előre elküldték üzenetben, hogy az ajtót kód nyitja, ami kizárólag arra az időtartamra lesz aktív, amíg a foglalásunk tart, vagyis utolsó nap 11 után már nem fogjuk tudni kinyitni az ajtót és első nap 15 óra előtt nem áll módunkban megérkezni.

A kódot meg is kaptuk, a lakást meg is találtuk, beléptünk, de amint szétnéztem, már nyilvánvaló volt, hogy nem jó helyen járunk. A konyha cseppet sem úgy nézett ki mint a képen és csak egy hálószoba volt nem kettő, így csak két vendég fogadására volt előkészítve az apartman. Egyből arra gondoltunk, hogy rossz ajtószámot osztottak ki (az övék a teljes ház, több apartmannal), azonnal hívtuk a megadott számot, ami a Forenom nevű cég több országra kiterjedő apartmanhálózatának a call centerénél csengett ki. Többszöri próbálkozásra végre felvette valaki, aki azzal le is rázott, hogy utána kell néznie az illetékes kollégánál és visszahív. Ott álltunk a hosszú út után a sok cuccunkkal, a két gyerekkel és nem tudtuk meddig várjunk. Fél óra elteltével elkezdtünk ismét telefonálni, de többet nem jutott túl a roboton.

Egy óra múltán kerestem meg jobb híján az Airbnb ügyfélszolgálatát azzal a kéréssel, hogy próbálják meg esetleg ők utolérni a Forenom-ot, mert nekünk nem felelnek. Persze ez nekik sem sikerült záros időn belül, ugyanis az office hour péntek délután 4 és hétfő reggel között nem létezik, csak valami sürgősségi vonal van, amit mi is hiába csengettünk. Mi 4 előtt 5 perccel érkeztünk meg az apartmanba ezen a pénteki napon és a tény, hogy ez azt jelentette, hogy a következő két és fél nap nincs kivel szóba álljunk, ha bajunk van, minimum bosszantó. Az elsőszámú tanulság mindentől függetlenül, hogy ezentúl soha semmilyen körülmények között nem foglalunk cég-hátterű apartmant az Airbnb-n. Magánszeméllyel még sosem volt rossz tapasztalatunk. S hogy közben másfél órája bogozza az ügyintéző a kavarodást erősen arra mutatott, hogy nem lesz itt másik apartman. A Forenom az Airbnb-t nyilvánvalóan pót-foglalási platformnak használja a sajátján kívül, ami a honlapjukon elérhető és ebben a konstrukcióban nem kell különösebb szaktudás ahhoz, hogy az ember lássa, valószínűleg igen gyakran előfordul, hogy a két rendszer egymásra foglalja a kiadó apartmanokat.

A következő lépés érkezésünktől számítva mintegy 2 óra múlva történt, amikor is visszahívott forenomos ügyintéző egy “én okos vagyok te hülye vagy hozzáállással”, mely szerint nézzük csak meg, hogy a visszaigazoló e-mailben egyhálószobás apartman szerepel, kéthálószobást nem is igazolhattak vissza, mert olyan az egész épületben nincs is. Gyorsan megkerestem az e-mailt, és tényleg igaza volt, a címben az állt, hogy 1 hálószoba, 4 személy. DE sehol az e-mail tartalmában nem említik, hogy ez az apartman nem az, amit az Airbnb-n lefoglaltam, hogy elnézést, de muszáj kicseréljük és hogy oké-e vagy visszamondom? Az Aribnb kontomban mai napig az általam eredetileg lefoglalt kéthálószobás apartman szerepel. Persze ha nem vettem észre, hogy kicserélték a címet, akkor magamra vessek. Az pedig, hogy nincs is olyan apartman az épületben, konkrét hazugság, mert megtaláltam az interneten, hogy van. Ezt persze kiemeltem és hozzá azt a tényt is, hogy ez a lakás sem olyan, mint a visszaigazoló e-mailben a fotón ami látszik, hiányzik egyebek mellett egy asztal négy székkel, az sincs ahová leüljünk, és ha ezt az apartmant szánták nekünk, akkor miért csak két személyre van előkészítve, miért nincs elég ágynemű és törülköző vagy evőeszköz?

Erre persze megszelídült a call centeres és elkezdett győzködni, hogy nyissuk ki a kanapét a nappali-konyhában, mert ott találunk ágyneműt és rendben leszünk négyen is. Elő is vettük, amíg még vonalban volt, hát kiderül, hogy az ágyneműhuzat nyilvánvalóan használt. Szóval oké, hogy lenne még két párna és paplan a lakásban, de a huzatot nem cserélték ki és ez végképp bizonyíték, hogy elrontottak valamit. Égre-földre esküdözött, hogy reggel mindent pótolnak, mi persze követeltük, hogy még ma, mert hogy aludjunk ilyen ágyneműben… a srác csak mondogatta a magájét, hogy ez lehetetlen. Egy olyan házban, ahol több apartmant is kiadnak, egy olyan cégnél, ahol több alkalmazott is van, fel sem foghatom, hogy péntek este hatkor miért lett volna lehetetlen beadni két tiszta törülközőt és tiszta lepedőket. Összehasonlításképpen írom, hogy érkezésünk napján a stavangeri szállásadónk teljesen kérés nélkül még este hétkor is üzent, hogy amennyiben úgy érezzük, hogy valami hiányzik, szóljunk, mert még aznap átjön és hoz, ha kell valamit pótolni. BTW emiatt szeretem az Airbnb-t.

Közben persze ment párhuzamosan az eszmecsere az Airbnb ügynökével, kerestük az alternatív szállásokat, de nem volt semmi olyan, ami miatt érdemes lett volna cuccolni, de én maradni sem akartam, legszívesebben a következő vonattal hazajöttem volna, nagyon rosszul esett ez az egész. Csak éppen volt egy kifizetett vissza nem térítendő vonatutunk 4 nap múlva és az ott töltendő időre előre megvettünk már pár belépőt… Elég sokat buktunk volna arról nem is beszélve, hogy okkal utaztunk Bergenbe, szét akartunk nézni.

Miután az airbnbs ügyintézőnek sikerült érdemben tárgyalni valakivel a Forenomtól (ő is megfenyegette őket a maga részéről), akkor felajánlották este 8 körül azt, hogy amennyiben maradunk, visszatérítik a foglalásunk árának a felét, de fogadjuk el, hogy reggelig nem tudnak pótolni semmit. Az apartman amúgy egészen rendben volt, épp a város központjában, jártányira mindentől, tiszta volt és a fent felsoroltokon kívül mindent találtunk benne, amire szükségünk volt. Mivel megfizethető áron nem találtunk utolsó percben jobb alternatívát, úgy döntöttünk, hogy maradunk. Az új ár meglehetősen piaci érték alatti volt még a kisebb apartmanra nézve is és ha figyelembe vettük azt, hogy másnap megkapjuk azt, amit hiányoltunk, akkor végül is nem jártunk rosszul.

Végre valamennyire megnyugodtam, kipakoltunk, lefektettük a gyerekeket. Erre este 11-kor, mire végre a felnőtt sor is zuhanyozásra került volna… nem volt meleg víz! Tudod milyen az utolsó csepp a pohárban… úgy elrontotta megint a kedvem a tény, hogy egy ilyen hosszú nap után nem tudtunk tusolni sem, hogy szinte egész éjjel nem tudtam aludni. Nem segített az sem, hogy a nappaliban nem volt sötétítő (lásd: északi nyár) és a huzattalanul használt ágynemű, főleg a párna, annyira undorítóan szagosnak tűnt, hogy úgy éreztem, most mászik rám a világ összes atkája.

Másnap reggel hullafáradtan, de optimistán mentünk dolgunkra az előre eltervezett program szerint, abban bízva, hogy távollétünkben elrendezik, amit ígértek és mire hazaérünk, minden a legnagyobb rendben lesz. Gondolhatod… nem így történt. Déltájt kaptam egy üzenetet az Airbnb felületén a Forenomtól, hogy az egy ott aludt éjszaka ellenére, amennyiben el akarunk költözni, akkor visszaadják a teljes összeget, de ha maradunk és az 50%-os kedvezményt választjuk, akkor viszont nem tehetnek semmit, nem pótolnak semmit. Ezen a ponton már tudtunk nevetni a dolgon, de azért mégis nagyon durva, hogy feketén fehéren kijelentik, hogy pandémiás időszak ide vagy oda, vagy alszunk valaki másnak a használt ágyneműjében, vagy fel is út le is út. Az, hogy a visszaigazoló e-mailben küldött fényképnek sem felel meg a valóság és nincs asztalunk… bosszantó, de nem életbevágó (jókat piknikeztünk a kihúzott kanapén) és értem, hogy nem tudják beszerezni, de hogy ne hozzanak két tiszta törülközőt és két tiszta ágyneműt, az szerintem sima rosszindulat. Ismét futtattunk egy kört, hogy volna-e normális alternatíva ahová átköltözzünk a maradék három éjszakára, de továbbra sem találtunk semmit (nem véletlen, hogy hetekkel korábban foglaltuk ezt a szállást…), ezért aztán elkezdtük azon törni a fejünket, hogy mégis mit tudnánk még tenni, hogy kihozzuk a legtöbbet ebből a nyomorék szállásból. Szerencsére épp egy bevásárlóközpont közelében voltunk, így végigszaladtunk zárás előtt a sorokon (szombatonként hatkor zárnak a mall-ok, tudnak ám északon élni!), vettünk két szett csodaszép akciós ágyneműt és egy nagy lepedőt – méret szerint ezek itthonra is megfelelnek – és onnan kezdve azt hiszem túltettük magunkat az egész incidensen. Ugyan én soha semmilyen textilt nem használok mielőtt kimosnám, szóval nem volt ideális megoldás az új ágynemű, de a semminél nagyságrendekkel jobb mégis. Úgy aludtunk benne mint az édes tej.

Még egy utolsó alkalommal felhívott az Airbnb ügyintézője, hogy szóban is biztosítson arról, hogy elindította a félpénzünk visszafizetésének a procedúráját és hogy 5-10 napon belül meg fog érkezni a számlánkra, ugyanakkor buzdított arra, hogy hazaérkezésünk után még tegyünk egy feljelentést a szállás ellen, mert el tudja képzelni, hogy végül ennél több pénzt is visszatérítenek. Ezt meg is tettem, mellékelvén az ágynemű blokkját is. Meglepődnék, ha megyek ezzel valamire, de azt mondta, hogy 72 óra elteltével, ha nem kapok választ, a panaszt benyújthatom majd az Airbnb-nél is és ők elbírálják. A lényeg az lenne, hogy minél rosszabb hírét keltsük ennek a Forenom nevű szörnyű cégnek. Sajnos a Facebookon nem engedélyezett a véleményezés. Vajon miért? Minden ötletre nyitott vagyok, hogy hol lehetne őket még negatívan reklámozni. Nem akarom, hogy másokkal is megismétlődhessen, ami velünk történt.

Végezetül mit vártam volna az Airbnb-től? Elképesztő, hogy azonnal el tudtam érni a telefonos ügyeletüket, bár aki nem tud angolul, annak valószínűleg ez nem valami nagy segítség. Márpedig az Airbnb oldalát lehet használni magyarul és több tíz más nyelven is, szóval a foglalásnak cseppet sem előfeltétele az angol nyelvtudás. A Ryan nevű ügyintéző roppant tárgyilagos és nagyon empatikus módon a lehető leghatékonyabban igyekezett segíteni, állandóan visszahívott és tájékoztatott minden fejleményről. Ugyanakkor első perctől kezdve felajánlotta, hogy ki se pakoljunk, azonnal intézi a kifizetett díj stornózását, nem maradunk “a kárral”, ha elállunk a szállástól, és ez is megnyugtató. DE nyilván utolsó percben nagyon nehéz, sokszor lehetetlen hasonló szálláslehetőséget találni ha náluk, ha más platformon. Szakadó esőben két gyerekkel, sok bőrönddel, tömegközlekedéssel csak legvégső alternatívaként akarna máshová költözni az ember. Ha nagyon muszáj, akkor nyilván menni kell, de arra fel kell készülni, hogy a jóval drágább last minute szállást azonnal ki kell fizetni, miközben a visszautalt Airbnb pénz csak napok múlva fog beérkezni a számlára. Hosszabb tartózkodás esetén ez jelentős ideiglenes dupla kiadás, mellyel számolni kell. Kártérítés gyanánt felajánlották, hogy amennyiben találunk elfogadható alternatívát az Airbnb-n, akkor jóváírják a mostani szállásunk értékének a 10%-át, ennyivel tudják segíteni az esetleges árkülönbséget. Sajnos ezzel a lehetőséggel nem tudtunk élni, mert az a 2-3 elkérhető apartman, ami belefért volna a jóízlés határába az árát tekintve, mind rosszabb volt mint az a hely, ahol épp letelepedtünk. Létezett még egy hotel alternatíva, ebben az esetben maximum 3 éjszaka erejéig az Airbnb utólag megtérítette volna a két szállás értékének a különbségének a felét (Iknow), de mi 4 éjszakát akartunk maradni és nem véletlenül választottunk apartmant hotelszoba helyett. Ez a szállodás ajánlat amúgy is inkább azt a célt szolgálja, hogy ha bajban vagy, mert meglepetés ért az Airbnb apartmannál, akkor átcuccolhass valahova 1-2 éjszakára, amíg találsz normális alternatívát, ezt az ügyintéző is mondta, azért is van 3 éjszakára limitálva a visszatérítés. Az nyilván végképp szóba sem jöhetett, hogy 4 nap alatt kétszer költözzünk.

Végül is nem voltunk világvége rossz helyzetben, de jelen esetben számunkra az lett volna a wow hozzáállás az Airbnb részéről, ha a nem túl szigorú keresési kritériumainknak megfelelően talál egy másik szállást a saját platformján, kifizeti a nevünkben és utólag elveri a port a szállásadón, aki a galibát okozta. Ha ilyen történne, akkor nem győzném mesélni ország-világnak, hogy ez igen szolgáltatás, ez igen, megbízható cég, nehogy valaha másnál foglalj szállást, mert né ezek milyen komolyan veszik az ember boldogságát. Sajnos amíg az óriásvállalatok sem kínálnak hasonló garanciákat, addig nincs is mit várni mindenki mástól. Kár. Így aztán legközelebb nagyon körültekintően kétszer is meggondoljuk, hogy az Airbnb szolgáltatásait válasszuk-e és ha mégis rájuk esik a választás az azért lesz, mert a többi cég sem jobb, sőt.

Egy hozzászólás Új írása

Hozzászólásod ide írhatod:

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.